TIps om uw immuniteit te optimaliseren

Het is belangrijk te weten dat je zelf veel kan doen om je immuniteit te optimaliseren om het Conoravirus te bestrijden.  

1. HUIS-, TUIN-, EN KEUKENMIDDELTJES: 
Verse look, tijm, salie, oregano, basilicum, verse paddenstoelen, rauwe gember, groene thee, zwarte bessen, vlierbloesems en -bessen. Uiteraard ook  de vitamine C-rijke groenten en fruit (citrusvruchten, kolen, rode en gele paprika’s, chilipepers, verse peterselie, tuinkers, kiwi, ananas, bieslook…). Alles liefst zo weinig mogelijk bewerkt en verhit. Hoe langer bewaard in de koelkast, hoe minder vitamines erin.

2. ZONLICHT:  Gebruik geen zonnebril en stel naast je gezicht ook je longen, buik, rug, benen en armen waar mogelijk bloot aan zonlicht, zonder zonnecrème. Zonlicht stimuleert de vitamine D-productie, onze melatonine-productie, maar herstelt ook de elektromagnetische balans in onze cellen.
Mensen die niet goed tegen de zon kunnen, hebben meestal een tekort aan goede vetzuren. Neem enkele soeplepels lijnzaad-, perilla- inca inchi- olie bij per dag (niet verhitten!) of neem een supplement bij van algenolie of spirulina. Ook noten, pitten en zaden leveren goede vetzuren.

3. BEWEEG DAGELIJKS: Beweging stimuleert het lymfesysteem (de "riolering" van ons lichaam) en de immuniteit. 

4. DRINK VEEL WATER: Je gebruikt best 1 liter per 30kg lichaamsgewicht. Koffie, alcoholische dranken en zwarte thee onttrekken water aan de lichaamscellen. Drink er altijd water bij.

5. KRUIDEN EN SUPPLEMENTEN:  Echinacea, Cat’s Claw, Astralagus, Betaglucanen (o.a. uit paddestoelen), vitamine C (liefst in een natuurlijke vorm zoals uit rozebottels, acerola, camu camu, amlabessen…), vitamine D, Propolis, Zink , Selenium, Kombucha (koop kombucha met levende bacteriën in!), (Water)kefir, Spirulina. 
Koop deze producten bij de apotheek of natuurwinkel. Kies kwaliteit.

6. ZORG VOOR EEN GEZONDE DARM want 80 % van het immuunsysteem bevindt zich ter hoogte van de darmen! Gebruik regelmatig gefermenteerde producten rijk aan lactobacillen (zuurkool, gefermenteerde groenten). Probeer voldoende vezels uit groenten te eten (voeding voor goede darmbacteriën) – langzaam opvoeren om winderigheid te vermijden. Beperk dierlijke producten (melk, kaas, vlees) en bewerkte voeding rijk aan additieven en met weinig voedingswaarde
Eet zoveel mogelijk vers en onbewerkt, zo mogelijks biologisch en vul 70 – 80 % van je bord met groenten. Beperk brood.

7. VERMIJD SUIKER:  Suiker verlaagt de weerstand
  
8. MICRONUTRIËNTEN zijn nodig voor optimale stofwisselingsprocessen. Verse groentesappen (makkelijk verteerbaar!) of greens (in poedervorm – tarwegras – spirulina…) leveren zeer veel voedingsstoffen (vitamines, mineralen, enzymes…) en helpen ontgiften. Kiemen (makkelijk zelf te kweken) 

9. NEEM REGELMATIG EEN KOUDE DOUCHE: Dit versterkt het immuunsysteem. Laat je lichaam geleidelijk wennen aan de koude, maak eerst je benen en borst nat – bouw op.

10. FRISSE LUCHT:  Ventileer je huis. Bepaalde ademhalingsoefeningen versterken het immuunsysteem (voor de durvers https://www.wimhofmethod.com/)
Stel je bloot aan natuurlijke elektromagnetische straling (wandelingen in de natuur, aarden, in de tuin werken…) ter compensatie van WIFI, DECT, 4G, electrosmog…

11. VOLDOENDE SLAAP EN RUST: Tijdens slaap en rust voert je lichaam belangrijke herstellingswerken uit.

12. KOORTS  heeft een functie, stimuleert het immuunsysteem en helpt - door het verhogen van de lichaamstemperatuur - virussen en bacteriën te doden. Gebruik alleen koortswerende middelen wanneer de malaise te groot wordt. Neem bij voorkeur paracetamol (tot 2-3 g/dag), aangezien NSAID’s (ibuprofen, diclofenac….) mogelijks de kans op ernstige bijwerkingen tijdens een virale infectie vergroten.

13. BEWAAK UW EMOTIES: Onderzoek heeft aangetoond dat emoties zoals dankbaarheid en vreugde het immuunsysteem sterk positief beïnvloeden (zie bv Dr. Bruce Lipton). Limiteer negatieve berichten en nieuws tot het noodzakelijke. Zoek redenen om dankbaar te zijn, kijk naar comedies, contacteer vrienden die je lang niet hoorde en praat over goede en leuke herinneringen, richt je focus op wat wel goed loopt.

14. MEDITATIE EN RELAXATIE  hebben een positief effect op het immuunsysteem.

15. GENIET waar mogelijk zoveel  als je kan van deze weken van "verplichte rust"
______

Belangrijke nota: Dit artikel is mijn vrije interpretatie van een publikatie van Dr. Hilde De Smet.
Het overgrote credit van dit artikel gaat naar haar. Het oirgineel artikel vindt u hier